Alasan Kenapa Boikot “The Sun” #JusticeForThe96


Ada 2 alasan utama:

1. Koran murahan yang masuk dalam kategori koran kuning yang isinya seputar gosip dan rumors dimana narasumbernya tidak bisa dipertanggungjawabkan. Mengejar oplah banyak memperbanyak liputan hal – hal negatif yang terdapat disekitar selebritas [baik itu atlet ataupun artis]

2. Hal yang sangat menyakitkan bagi Liverpool FC fans adalah bahwa pemberitaan yang muncul terkait dengan Tragedi Hillsborough, adalah tidak benar sama sekali.

Untuk memperkuat alasan diatas, Ada 2 artikel dibawah untuk sedikit memberikan pencerahan..

Gue kutip hal yang terkait:

The immediate reaction of the press following Hillsborough was to blame the fans. The proof is there for all to see and it extends way beyond the Sun’s headlines. However as that headline is the most shocking even to this day it is only right that we remind people what they said:

The Truth; some fans picked pockets of victims; some fans urinated on the brave cops; some fans beat up PC giving kiss of life.

This was the front page of the Sun newspaper on the Wednesday following the Disaster. The question that has to be asked is where did the paper obtain its ‘evidence’ from – all routes lead back to South Yorkshire Police and the Lie Machine that was being put into operation.

The response to this headline on Merseyside was one of outrage – thousand of copies were stolen and burnt and there followed a successful boycott campaign of the paper.

To the present day that paper is still hated in the city of Liverpool and beyond and there are still shopkeepers that refuse to sell.

Responsibility for peddling lies goes beyond the Sun. By the time that article was published there had been four days of offence reporting, nearly all blaming the fans. As early as 3.40pm as the Disaster was unfolding, BBC radio Two reported:

Unconfirmed reports that a door was broken down at the end that was holding Liverpool supporters.

Graham Kelly, the Chief Executive of the Football Association, interviewed by Radio Two in answer to a question regarding the gates, inferred that the police had not ordered the gates to be opened. Later, the reporter stated that he had obtained information from Graham Mackrell, the secretary of Sheffield Wednesday FC who had spoken to “the police officer in charge” and the situation was:

…at ten to three there was a surge of fans at the Leppings lane end of the ground… the surge composed of about 500 Liverpool fans and the police say that a gate was forced and that led to a crush in the terracing area – well under capacity I’m told, there was still plenty of room inside that area… It is important to note ” police say”. Here you have a situation which has to be interpreted as the police deliberately lying as we know that the police ordered the gate to be opened.

By 6pm that evening Radio 4 stated: Many reports speak of people without tickets having pushed their way in. So the scene had been set and the conspiracy had begun – Liverpool fans, angry at having no tickets had forced their way into the ground with disastrous consequences:

It’s clear that many hundreds of Liverpool fans travelled to Hillsborough even though they didn’t have tickets for the game. Shortly before the match started it appears that these fans were able to get into the ground through a gate at the Leppings Lane end. One report says the gate was kicked down…

Artikel yang lain: [Source:]

On the Wednesday following the disaster, Kelvin MacKenzie, then-editor of The Sun, a British tabloid newspaper with national distribution owned by Rupert Murdoch, used the front page headline “THE TRUTH”, with three sub-headlines: “Some fans picked pockets of victims”; “Some fans urinated on the brave cops”; “Some fans beat up PC giving kiss of life”.

The story accompanying these headlines claimed that “drunken Liverpool fans viciously attacked rescue workers as they tried to revive victims” and “police officers, firemen and ambulance crew were punched, kicked and urinated upon”. A quote, attributed to an unnamed policeman, claimed that “a dead girl had been abused” and that Liverpool fans “were openly urinating on us and the bodies of the dead”. These allegations contradicted the reported behaviour of many Liverpool fans, who actively helped the security personnel to stretcher away a large number of victims and gave first aid to many injured.

In their history of The Sun, Peter Chippendale and Chris Horrie wrote:

As MacKenzie’s layout was seen by more and more people, a collective shudder ran through the office [but] MacKenzie’s dominance was so total there was nobody left in the organisation who could rein him in except Murdoch. [Everyone in the office] seemed paralysed, “looking like rabbits in the headlights”, as one hack described them. The error staring them in the face was too glaring. It obviously wasn’t a silly mistake; nor was it a simple oversight. Nobody really had any comment on it—they just took one look and went away shaking their heads in wonder at the enormity of it. It was a “classic smear”.

Following The Sun’s report, the newspaper was boycotted by most newsagents in Liverpool, with many refusing to stock the tabloid and large numbers of readers cancelling orders and refusing to buy from shops which did stock the newspaper. The Hillsborough Justice Campaign also organised a less-successful national boycott that still impacted the paper’s sales, which some commentators[19] have given as a cause for a constant drop in price, introduction of free magazines, videos and free DVD offers.

MacKenzie explained his reporting in 1993. Talking to a House of Commons National Heritage Select Committee, he said “I regret Hillsborough. It was a fundamental mistake. The mistake was I believed what an MP said. It was a Tory MP. (This MP has subsequently been identified as Irvine Patnick). If he had not said it and the chief superintendent [David Duckenfield] had not agreed with it, we would not have gone with it.” MacKenzie would repudiate this apology in November 2006, saying that he only apologised because the newspaper’s owner Rupert Murdoch ordered him to do so. He said, “I was not sorry then and I’m not sorry now” for the paper’s coverage. MacKenzie refused again to apologise when appearing on the BBC’s topical Question Time on 11 January 2007.

The Sun issued an apology “without reservation” in a full page opinion piece on 7 July 2004, saying that it had “committed the most terrible mistake in its history”. The Sun was responding to the intense criticism of Wayne Rooney, a Liverpool-born football star who still played in the city (for Everton, now for Manchester United) who had sold his life story to the newspaper. Rooney’s actions had incensed Liverpudlians still angry with The Sun. The Sun’s apology was somewhat bullish, saying that the “campaign of hate” against Rooney was organised in part by the Liverpool Daily Post & Echo, owned by Trinity Mirror, who also own the Daily Mirror, arch-rivals of The Sun. Thus the apology actually served to anger some Liverpudlians further. The Liverpool Echo itself did not accept the apology, calling it “shabby” and “an attempt, once again, to exploit the Hillsborough dead.”

Some other newspapers also detailed the same allegations on the same day, which apparently originated from a source within South Yorkshire Police attempting to divert blame, but The Sun attracted particular opprobrium for its use of the huge “THE TRUTH” headline and its subsequent refusal to issue an apology, something the other newspapers were quick to do.

On 6 January 2007, during their team’s FA Cup defeat to Arsenal at Anfield, Liverpool fans in The Kop held up coloured cards spelling out “The Truth” and chanted “Justice for the 96” for six minutes at the start of the game. The protest was directed at Kelvin MacKenzie and the The Sun, and at the BBC for employing MacKenzie as a presenter.

To this day, many people in the Liverpool area refuse to buy The Sun as a matter of principle, and the paper’s sales figures within Merseyside have been very poor since the day the original story was printed. As of 2004, the average circulation in Liverpool was still just 12,000 copies a day, 200,000 fewer than before the controversial article was published.


Justice for The 96..


You’ll Never Walk Alone…


tulisan ini pernah muncul di notes FB saya: